Thursday, June 18, 2009

Happy Father's Day

21.06.09 - Father's Day.



Who's your father?

My father is Tuan Haji Ab Basir bin Muhamad.

Ab bermaksud Abdul. Tak tau kenape spelling die jadi Ab. Usually kan Abd. My father is very particular about the spelling. Dulu-dulu mase sekolah penah la cikgu tulis name die Abd. Bapakku bising tak hengat. So I have to tell my teacher and get her to amend. Huhu..



Any other father?

Of course. My father in law. His name, Zainal bin Elias.



My father, we called him abah.. Kalo tengok orangnye, pretty scary. Muke die garang. Walhal kan die sebenarnye seorang yang lawak. I guess I heritage some gen from him on that. Hehe. Mase aku darjah 5 dulu, my mom pegi kursus cikgu for 6 months. My brother dah masuk sekolah menengah Sains Teluk Intan time tu. My sister baru darjah 1. My other brothers time tu kene 'export' gi Parit Raja. My grandma took care of them. So tinggal la kitorang 3 beranak kat umah time tu. Mase tu baru la aku tau, bapak aku masak sedap! Lebih sedap dari mak masak. Huhuhu..

Antara kenangan yang tak berapa nak indah mase dulu, zaman dulu mak abah tak bagi kertas lukisan kan, so kitorang adik beradik melukis la kat dinding umah.. Adoi.. Nak pecah tangan kene rotan ngan abah, pastu kene cuci balik semua hasil seni tu. Of coz la tak hilang.. Huu sedih sadis tol..



Aku penah kene rotan ngan abah pasal aku ni nakal sangat. Tak padan ngan pompuan. Huuu.. Disebabkan kenakalan aku mase sekolah rendah tu laa abah ngan mak decided to send me to sekolah menengah agama, suh jadi orang. Alhamdulillah, aku berjaye jadi orang. Walaupun nakal kat sekolah, mak abah tak tau... Aku penah keluar malam *gi beli burger* siap terbalikkan tudung labuh tu, so nampak la cam tudung 3 segi, panjat pagar, kawan ngan bebudak laki kat luar *sekolah aku all girls* pegi sekolah SERATAS jumpe budak laki *penpal*, pegi MRSM Taiping jumpe budak laki *pet brothers*, haih. Macam-macam la aku buat dulu. Tapi tak penah kantoi ngan parents. Hihihi. Untuk makluman, aku ialah seorang pengawas kat sekolah. Muahahahahaha.



Mase An first time nak jumpe abah, aku dengan sengaje menakut-nakutkan die. Seronok tol. Kelam kabut laki aku mase tu bace buku asas fardu ain, etc. Heee.. Walhal bile dah jumpe, abah ialah seorang yang amat peramah and pastu aku kene marah ngan An. Hehe.. Abah sampai sekarang masih pening ngan name An. Mase nak nikahkan An dulu *abah nikahkan sendiri anak-anak pompuan die* abah ngan condifent *confident* sebut name An 'Mohd MOHEZAN', walhal kan name laki aku Mohd Mozehan. Adoi.. Tu la abah. Konon nak gempakkan An mase nikah, last last die yang gempaq sendiri. Hihihi. Last month abah gi tulis name An MOHEZAN again. Lucky my mom was there. Abah abah.. Sekarang ni abah panggil An 'Dato', I guess sebab die takut ter-confuse lagi kot. Mane tau kot-kot masin mulut abah An dapat Datuk-ship, uiiii jadi Datin la aku! Har har har..



My FIL plak sorang yang rajin berkebun, sensitive type of person. Kene berhati-hati sket kalo cakap ngan ayah. Oh yeah, I called him Ayah. So sorang abah, sorang ayah. Hehehe. Ayah jenis tak suke tinggalkan umah, so die rather left alone kat umah dari ikut mil aku jalan-jalan. Kesian gak ayah selalu kene tinggal. Kalo 2-3 ari An tak call, ayah yang akan call An. Huhu. Ayah sometimes suke gak provoke aku ngan isu-isu politik. Die tau menantu die seorang opponent. Hehehe.



Hmm.. future father, my husband la. I know he will be the greatest dad in the world. And thank God I found him. I'd rather not get married than marrying someone else but him. Abang, I love you so much..



Abah - thank you for bring me up by the way you did. I won't be who I am today if you didn't do 'damage control' after sekolah rendah. I love you abah.
Ayah - seronok dapat ayah camnie. Dalam tepon, suara ayah amat lah sedap. Cam orang mude. Muehehehe.

Happy Father's Day to abah, ayah and abang.. and to all fathers out there..

No comments: