Thursday, October 28, 2010

Dah nak setahun citer nie..

Part 2

ok sambung..
Masuk jer labour room tu, nak kene transfer ke katil plak. Nurse tanye aku sakit ke tak, aku jawab la tak. Nurse tu siap suh aku transfer ke katil by my own. Dalam ati aku kate "Mesti tak larat nak angkat aku yang beso nie ye!" Hahaha. Siot jer ko ni nurse! So aku pun menggagah-perkosa-(perkasa ye adik2) kan diri sendiri pindah kat katil, siap tukar baju sendiri lagi. Ingat balik citer nie, memang nak tergelak pun ade. Muahahaha.

Datang sorang mamat (asek mamattttt jer la. Dokter pompuan takde ke??) ni dok bagi briefing kat aku, suh bernapas camni camtu, suh push camtu camnie, sebbek time tu laki aku dah berlari2 anak masuk, dokter nie dok bla bla bla. Ko ingat aku dengar sangat ke dokter oii? Kepade sesiape yang nak beranak, sile la pegi antinatal class ek. Time kat labour room tu kalo kite tak ingat, at least laki ade bole ingatkan.. Aku ni main redah jer! Huhu.

Nak jadi citer (dan masih diulang-ejek oleh lakiku) aku bernapas memang macam bas bile nak jalan. Yang bunyi bas ade lepas angin sket tu, ha camtu la aku. Patutnye bile suh tahan napas tu, bibir kene la tutup sume kan. Aku tak.. Ade kebocoran di situ. Sampai sekarang laki aku masih suke mocking aku. Suh beranak nanti baru die tau! Sebab tak pandai push, dokter gunting 2 kali. Episiotomy. Azabbbb! Time tu mmg la tak sakit.. tapi bile jahit tu.. Pergh!! Ok tu sat lagi citer.

Rasenye ade kot 4 kali teran baru la baby keluar.. Bile keluar jer, terus rase ringan perut. Terase la dokter tu tarik sume placenta (uri) then basah jer (darah ler, ape lagi). Alhamdulillah.. Bole plak aku tanye nurse "Nurse, anak saye laki ke pompuan?" Hahaha. Tu la akibatnye kalo scan asek dok nyorok jer.. "Baby girl" nurse kate sambil letak Ayra atas dada aku.. Wah, rase nak nangis pun ade time tu.. Then aku inform nurse yang baby ni pre mature, memule tu die ingat aku memain kot, 2-3 kali die tanye. Lepas tu baru la die bawak lari Ayra gi check.

Pastu aku dok terbiar atas katil tu sorang2. An kene ikut nurse sebab nak qamatkan etc. Datang plak sorang dokter lain (mamat jugak) nak jahit. Adeh. Kalo aku start citer bab berjahit ni, mmg rase nak berlinang air mate!!! Sakit. Even for me, lagi sakit dari meneran. Maybe sebab aku kene jahit idup2 kot (aku rase mmg takde kene bius). Dah la dokter tu amatlah muda (dokter pelatih I guess) pastu jahit jarang (kene tegur ngan nurse - "Dokter, jarang sangat nie.." dah die gunting, jahit semula..) pastu siap bile die masuk jarum, bole plak dokter tu cakap camnie "Eh mane benangnye?" Sah-sah benang tertinggal! Dah la sakit... Adoi dokter ni tak senonoh! Aku punye bengkek ngan dokter tu, saje aku tekan kaki aku kat bahu die. Sampai die tegur aku. Hahaha. Padan muke.

Dah siap sume tu, nak transfer pegi ward pulak. Ade la kot setengah jam dok terpacak depan kaunter. Sampai aku pun jadi bengong pehal la nurse ni tak bawak aku gi ward. Rupenye tengah siapkan katil. Kat belakang aku, sorang minah ni, gojes gak orangnye, dok dalam wheelchair gak, muke tengah bersedih jer. Aku tanye la nurse (bole plak nak busybody time2 tu, tak senonoh aku nie) rupenye anak die mati dalam perut. Kesian betul.. Aku pun ape lagi, bersyukur sangat2 baby selamat sume even though lahir awal..

Ayra Ashadeeya born on 31st Oct 2009 at 10.31pm. (31/10 - 10.31pm).
Cantik ek nombor?

Dekat kul 1am jugak la baru aku dapat katil. An bagitau baby grunting (bile nafas, ade bunyi) berat ok 2.33kg. 7 days baru la Ayra discharged.

Oh, lupe plak. Mase nak beranak tu nurse check la BP aku. Taktau kenape BP aku naik. Sepanjang monthly check up ok jer. Bile nak beranak naik. Alhamdulillah bole beranak normal. Kalo hypertension bahaye nak beranak normal nie..

So itu la citer nye pasal aku beranak. Dokter kate if 1st baby pre-mature, high probability anak no 2-3 pun pre-mature jugak. Wuuuu. Tu citer lain. Hehehe.

Ok, adios amigos!


I lebiu manyakk2!!

No comments: